ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

TYDZIEŃ   I  

Temat tygodnia: Rodzinne historie

  • wyrabianie umiejętności reagowania na umowne sygnały;

  • wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami;

  • doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-konstrukcyjnych;

  • kształtowanie uczucia przywiązania oraz okazywania szacunku i wdzięczności bliskim;

  • budowanie wiedzy o tym, co sprawia, że ktoś jest nam bliski, i co robią bliscy, aby było nam z nimi dobrze;

  • rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób;

  • nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami społecznymi w rodzinie (miłość, wdzięczność, troska, opieka, bezpieczeństwo, odpowiedzialność za innych, poświęcenie);

  • wdrażanie do respektowania norm społecznych wynikających z przynależności do rodziny (normy wynikające z praw i obowiązków dziecka);

  • wdrażanie do formułowania wypowiedzi w formie zdań, wzbogacanie słownictwa;

  • zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „D”, „d”;

  • wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter;

  • zapoznanie z różnymi rodzajami budynków, nazywanie pomieszczeń w domu i określanie ich funkcji;

  • kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter

  • poznanie obrazu graficznego liczby 8;

  • doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 8;

  • doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczby elementów (o tyle więcej, o tyle mniej);

  • dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania).

TYDZIEŃ   II  

Temat tygodnia: Sztuka Życzliwości

  • kształtowanie zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych;

  • rozwijanie sprawności ruchowej (motoryka duża, motoryka mała);

  • rozwijanie sprawności manualnej (grafomotoryka);

  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji i uczuć własnych i innych ludzi;

  • kształtowanie umiejętności wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób;

  • uwrażliwienie na potrzeby innych (aby dobro otrzymać, trzeba dobro dać);

  • kształtowanie zdolności dzielenia się oraz sprawiania radości innym poprzez oferowanie prostej pomocy, miłe słowo i gest, przygotowane samodzielnie niespodzianki;

  • uczenie nawiązywania serdecznego kontaktu z innymi osobami;

  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w nowych sytuacjach;

  • tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach;

  • wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności;

  • kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem;

  • kształtowanie umiejętności formułowania swobodnych wypowiedzi i prowadzenia rozmowy na tematy bliskie dzieciom;

  • poznanie drukowanej i pisanej litery „y”;

  • wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter;

  • wdrażanie do czytania globalnego.

TYDZIEŃ   III  

Temat tygodnia: Boże Narodzenie

  • rozwijanie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach ruchowych, muzycznych, naśladowczych;

  • kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas podejmowania prób pisania i kreślenia znaków literopodobnych;

  • rozwijanie postawy współdziałania, jako podstawy budowania współpracy;

  • wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie przedszkolnej;

  • rozwijanie współczucia i empatii – uwrażliwienie na potrzeby ludzi i zwierząt;

  • poznanie wartości moralnych: dobroci, miłości, skromności, pomagania innym oraz sposoby
    z radzeniem sobie z uczuciami: wstydu, zażenowania;

  • kształtowanie umiejętności zadośćuczynienia za wyrządzone krzywdy i urazy;

  • kształtowanie postaw prospołecznych (pomaganie słabszym i potrzebującym – ludziom
    i zwierzętom);

  • rozwijanie umiejętności pracy w parze i w grupie;

  • doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała oraz na kartce;

  • utrwalenie poznanych liter, czytanie sylab i wyrazów;

  • kształtowanie umiejętności pisania po śladzie znaków literopodobnych, poznanych liter;

  • doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania;

  • doskonalenie przeliczania i porównywania liczby elementów (o tyle więcej/mniej, tyle samo);

  • dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania);

  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych;

  • doskonalenie umiejętności śpiewania poznanych piosenek oraz recytowania poznanych wierszy.