• Bawcie się w rozpoznawanie dźwięków, bez patrzenia ( jedna osoba zakrywa oczy, druga musi odgadnąc, czy uderzam o garnek, a może drę papier? Czy to pies, czy kura?)
  • Rozwój i wspieranie dużej motoryki(ruchy całego ciała) oraz małej (ręki), wpływa na rozwój mowy- w końcu mowa, to też ruch, ale języka, warg. Tańczcie, wspinajcie się na placach zabaw, pokonujcie przeszkody, lepcie, klejcie, wycinajcie, nawlekajcie.
  • Zabawy lewopółkulowe- czyli wszystkie zabawy w szeregowanie, kategoryzowanie, kodowanie, odwzorowywanie będa pomagały rozwijać się lewej półkuli odpowiedzialnej za mówienie.
  • Bawcie się samogłoskami: A, E, I, O, U- bardzo dobre ćwiczenie na mięśnie warg! Możemy też ćwiczyć słuch fonematyczny, rozróżniając kiedy powiemy cicho, kiedy głośno, dłuuugo, krótko, szybko, wolno.
  • Gimnastyki buzi i języka, to bardzo dobry sposób na czas spędzony w windzie, chodzeniu po schodach, czekaniu w aucie na zielone światło! Możemy wtedy:
    • przy otwartej buzi liczyć górne zęby,
    • przy otwartej buzi malowac językiem podniebienie- od zębów na górze w stronę gardełka,
    • kląskać powoli jak konik
    • przytrzymywać język na górze przy kląskaniu (przyklejanie masy języka do podniebienia)
    • przy otwartej buzi język skacze jak piłeczka- raz za górne zęby, raz za dolne.
    • moocno wyciagamy język do przodu i po 3 sekundach chowamy go do buzi.
  • Dużo czytajcie, rozmawiajcie, opowiadajcie, układajcie historyjki obrazkowe, lub własne zmyślone opowiadania.
  • Angażujcie dziecko w codzienne czynności i obowiązki domowe.

logopeda Beata Racek

beata.racek@gmail.com

BAJKA LOGOPEDYCZNA

RYMOWANKI LOGOPEDYCZNE I WIERSZYKI

 

Szybko czas umyka,

kiedy zegar głośno tyka.

 

Padał deszcz

i kałuża,

była mała,

a jest duża.  

Wiał od rana silny wiatr, prosto z samych szczytów Tatr.

 

Stał nad rzeką piękny most,

na nim gwizdał głośno kos.

 

Szła ulewa

bardzo duża,

a wraz z nią ogromna burza.

 

Stała w rogu wielka szafa,

w niej schowała się żyrafa.