ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

TYDZIEŃ   I  Temat tygodnia: Rodzinne historie

  • * wyrabianie umiejętności reagowania na umowne sygnały

    * wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami

    * doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-konstrukcyjnych

    * kształtowanie uczucia przywiązania oraz okazywania szacunku i wdzięczności bliskim

    * budowanie wiedzy o tym, co sprawia, że ktoś jest nam bliski, i co robią bliscy, aby było nam z nimi dobrze

    * rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób

    * nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami społecznymi w rodzinie (miłość, wdzięczność, troska, opieka, bezpieczeństwo, odpowiedzialność za innych, poświęcenie)

    * wdrażanie do respektowania norm społecznych wynikających z przynależności do rodziny (normy wynikające z praw i obowiązków dziecka)

    * wdrażanie do formułowania wypowiedzi w formie zdań, wzbogacanie słownictwa

    * zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „D”, „d”

    * wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter

    * zapoznanie z różnymi rodzajami budynków, nazywanie pomieszczeń w domu i określanie ich funkcji

    * kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter

    * poznanie obrazu graficznego liczby 8

    * doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 8

    * doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczby elementów (o tyle więcej, o tyle mniej)

    * dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania)

TYDZIEŃ   II   Temat tygodnia: Sztuka życzliwości

  • * kształtowanie zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych

    * rozwijanie sprawności ruchowej (motoryka duża, motoryka mała)

    * rozwijanie sprawności manualnej (grafomotoryka)

    * rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji i uczuć własnych i innych ludzi

    * kształtowanie umiejętności wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób

    * uwrażliwienie na potrzeby innych (aby dobro otrzymać, trzeba dobro dać)

    * kształtowanie zdolności dzielenia się oraz sprawiania radości innym poprzez oferowanie prostej pomocy, miłe słowo i gest, przygotowane samodzielnie niespodzianki

    * uczenie nawiązywania serdecznego kontaktu z innymi osobami

    * doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w nowych sytuacjach

    * tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach

    * wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności

    * kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem

    * kształtowanie umiejętności formułowania swobodnych wypowiedzi i prowadzenia rozmowy na tematy bliskie dzieciom

    * poznanie drukowanej i pisanej litery „y”

    * wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter

    * wdrażanie do czytania globalnego

TYDZIEŃ   III  Temat tygodnia: Sztuka życzliwości

  • * kształtowanie zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych

    * rozwijanie sprawności ruchowej (motoryka duża, motoryka mała)

    * rozwijanie sprawności manualnej (grafomotoryka)

    * rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji i uczuć własnych i innych ludzi

    * kształtowanie umiejętności wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób

    * uwrażliwienie na potrzeby innych (aby dobro otrzymać, trzeba dobro dać)

    * kształtowanie zdolności dzielenia się oraz sprawiania radości innym poprzez oferowanie prostej pomocy, miłe słowo i gest, przygotowane samodzielnie niespodzianki

    * uczenie nawiązywania serdecznego kontaktu z innymi osobami

    * doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w nowych sytuacjach

    * tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach

    * wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności

    * kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem

    * kształtowanie umiejętności formułowania swobodnych wypowiedzi i prowadzenia rozmowy na tematy bliskie dzieciom

    * poznanie drukowanej i pisanej litery „y”

    * wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter

    * wdrażanie do czytania globalnego

TYDZIEŃ   IV   Temat tygodnia: Boże Narodzenie

* rozwijanie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach ruchowych, muzycznych, naśladowczych
* kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas podejmowania prób pisania i kreślenia znaków literopodobnych
* rozwijanie postawy współdziałania, jako podstawy budowania współpracy
* wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie przedszkolnej
* rozwijanie współczucia i empatii – uwrażliwienie na potrzeby ludzi i zwierząt
* poznanie wartości moralnych: dobroci, miłości, skromności, pomagania innym oraz sposoby z radzeniem sobie z uczuciami: wstydu, zażenowania
* kształtowanie umiejętności zadośćuczynienia za wyrządzone krzywdy i urazy
* kształtowanie postaw prospołecznych (pomaganie słabszym i potrzebującym – ludziom i zwierzętom)
* rozwijanie umiejętności pracy w parze i w grupie
* doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała oraz na kartce
* utrwalenie poznanych liter, czytanie sylab i wyrazów
* kształtowanie umiejętności pisania po śladzie znaków literopodobnych, poznanych liter
* doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania
* doskonalenie przeliczania i porównywania liczby elementów (o tyle więcej/mniej, tyle samo)
* dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania)
* rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
* doskonalenie umiejętności śpiewania poznanych piosenek oraz recytowania poznanych wierszy