ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
TYDZIEŃ I Temat tygodnia: Rodzinne historie
-
* wyrabianie umiejętności reagowania na umowne sygnały
* wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami
* doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-konstrukcyjnych
* kształtowanie uczucia przywiązania oraz okazywania szacunku i wdzięczności bliskim
* budowanie wiedzy o tym, co sprawia, że ktoś jest nam bliski, i co robią bliscy, aby było nam z nimi dobrze
* rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób
* nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami społecznymi w rodzinie (miłość, wdzięczność, troska, opieka, bezpieczeństwo, odpowiedzialność za innych, poświęcenie)
* wdrażanie do respektowania norm społecznych wynikających z przynależności do rodziny (normy wynikające z praw i obowiązków dziecka)
* wdrażanie do formułowania wypowiedzi w formie zdań, wzbogacanie słownictwa
* zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „D”, „d”
* wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
* zapoznanie z różnymi rodzajami budynków, nazywanie pomieszczeń w domu i określanie ich funkcji
* kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter
* poznanie obrazu graficznego liczby 8
* doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 8
* doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczby elementów (o tyle więcej, o tyle mniej)
* dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania)
TYDZIEŃ II Temat tygodnia: Sztuka życzliwości
-
* kształtowanie zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych
* rozwijanie sprawności ruchowej (motoryka duża, motoryka mała)
* rozwijanie sprawności manualnej (grafomotoryka)
* rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji i uczuć własnych i innych ludzi
* kształtowanie umiejętności wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób
* uwrażliwienie na potrzeby innych (aby dobro otrzymać, trzeba dobro dać)
* kształtowanie zdolności dzielenia się oraz sprawiania radości innym poprzez oferowanie prostej pomocy, miłe słowo i gest, przygotowane samodzielnie niespodzianki
* uczenie nawiązywania serdecznego kontaktu z innymi osobami
* doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w nowych sytuacjach
* tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach
* wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności
* kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem
* kształtowanie umiejętności formułowania swobodnych wypowiedzi i prowadzenia rozmowy na tematy bliskie dzieciom
* poznanie drukowanej i pisanej litery „y”
* wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
* wdrażanie do czytania globalnego
TYDZIEŃ III Temat tygodnia: Sztuka życzliwości
-
* kształtowanie zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych
* rozwijanie sprawności ruchowej (motoryka duża, motoryka mała)
* rozwijanie sprawności manualnej (grafomotoryka)
* rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji i uczuć własnych i innych ludzi
* kształtowanie umiejętności wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób
* uwrażliwienie na potrzeby innych (aby dobro otrzymać, trzeba dobro dać)
* kształtowanie zdolności dzielenia się oraz sprawiania radości innym poprzez oferowanie prostej pomocy, miłe słowo i gest, przygotowane samodzielnie niespodzianki
* uczenie nawiązywania serdecznego kontaktu z innymi osobami
* doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w nowych sytuacjach
* tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach
* wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności
* kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem
* kształtowanie umiejętności formułowania swobodnych wypowiedzi i prowadzenia rozmowy na tematy bliskie dzieciom
* poznanie drukowanej i pisanej litery „y”
* wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
* wdrażanie do czytania globalnego
TYDZIEŃ IV Temat tygodnia: Boże Narodzenie
* rozwijanie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach ruchowych, muzycznych, naśladowczych
* kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas podejmowania prób pisania i kreślenia znaków literopodobnych
* rozwijanie postawy współdziałania, jako podstawy budowania współpracy
* wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie przedszkolnej
* rozwijanie współczucia i empatii – uwrażliwienie na potrzeby ludzi i zwierząt
* poznanie wartości moralnych: dobroci, miłości, skromności, pomagania innym oraz sposoby z radzeniem sobie z uczuciami: wstydu, zażenowania
* kształtowanie umiejętności zadośćuczynienia za wyrządzone krzywdy i urazy
* kształtowanie postaw prospołecznych (pomaganie słabszym i potrzebującym – ludziom i zwierzętom)
* rozwijanie umiejętności pracy w parze i w grupie
* doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała oraz na kartce
* utrwalenie poznanych liter, czytanie sylab i wyrazów
* kształtowanie umiejętności pisania po śladzie znaków literopodobnych, poznanych liter
* doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania
* doskonalenie przeliczania i porównywania liczby elementów (o tyle więcej/mniej, tyle samo)
* dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania)
* rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
* doskonalenie umiejętności śpiewania poznanych piosenek oraz recytowania poznanych wierszy

