ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
TYDZIEŃ I
Temat tygodnia: Rodzinne historie
-
wyrabianie umiejętności reagowania na umowne sygnały;
-
wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami;
-
doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-konstrukcyjnych;
-
kształtowanie uczucia przywiązania oraz okazywania szacunku i wdzięczności bliskim;
-
budowanie wiedzy o tym, co sprawia, że ktoś jest nam bliski, i co robią bliscy, aby było nam z nimi dobrze;
-
rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób;
-
nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami społecznymi w rodzinie (miłość, wdzięczność, troska, opieka, bezpieczeństwo, odpowiedzialność za innych, poświęcenie);
-
wdrażanie do respektowania norm społecznych wynikających z przynależności do rodziny (normy wynikające z praw i obowiązków dziecka);
-
wdrażanie do formułowania wypowiedzi w formie zdań, wzbogacanie słownictwa;
-
zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „D”, „d”;
-
wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter;
-
zapoznanie z różnymi rodzajami budynków, nazywanie pomieszczeń w domu i określanie ich funkcji;
-
kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter
-
poznanie obrazu graficznego liczby 8;
-
doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 8;
-
doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczby elementów (o tyle więcej, o tyle mniej);
-
dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania).
TYDZIEŃ II
Temat tygodnia: Sztuka Życzliwości
-
kształtowanie zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych;
-
rozwijanie sprawności ruchowej (motoryka duża, motoryka mała);
-
rozwijanie sprawności manualnej (grafomotoryka);
-
rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji i uczuć własnych i innych ludzi;
-
kształtowanie umiejętności wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób;
-
uwrażliwienie na potrzeby innych (aby dobro otrzymać, trzeba dobro dać);
-
kształtowanie zdolności dzielenia się oraz sprawiania radości innym poprzez oferowanie prostej pomocy, miłe słowo i gest, przygotowane samodzielnie niespodzianki;
-
uczenie nawiązywania serdecznego kontaktu z innymi osobami;
-
doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w nowych sytuacjach;
-
tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach;
-
wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności;
-
kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem;
-
kształtowanie umiejętności formułowania swobodnych wypowiedzi i prowadzenia rozmowy na tematy bliskie dzieciom;
-
poznanie drukowanej i pisanej litery „y”;
-
wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter;
-
wdrażanie do czytania globalnego.
TYDZIEŃ III
Temat tygodnia: Boże Narodzenie
-
rozwijanie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach ruchowych, muzycznych, naśladowczych;
-
kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas podejmowania prób pisania i kreślenia znaków literopodobnych;
-
rozwijanie postawy współdziałania, jako podstawy budowania współpracy;
-
wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie przedszkolnej;
-
rozwijanie współczucia i empatii – uwrażliwienie na potrzeby ludzi i zwierząt;
-
poznanie wartości moralnych: dobroci, miłości, skromności, pomagania innym oraz sposoby
z radzeniem sobie z uczuciami: wstydu, zażenowania; -
kształtowanie umiejętności zadośćuczynienia za wyrządzone krzywdy i urazy;
-
kształtowanie postaw prospołecznych (pomaganie słabszym i potrzebującym – ludziom
i zwierzętom); -
rozwijanie umiejętności pracy w parze i w grupie;
-
doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała oraz na kartce;
-
utrwalenie poznanych liter, czytanie sylab i wyrazów;
-
kształtowanie umiejętności pisania po śladzie znaków literopodobnych, poznanych liter;
-
doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania;
-
doskonalenie przeliczania i porównywania liczby elementów (o tyle więcej/mniej, tyle samo);
-
dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania);
-
rozwijanie zainteresowań przyrodniczych;
-
doskonalenie umiejętności śpiewania poznanych piosenek oraz recytowania poznanych wierszy.

