ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
TYDZIEŃ I
Temat tygodnia: Co to jest rodzina?
Obszar fizyczny
- kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała
- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach ruchowych z przyborami
- rozwijanie sprawności i zwinności ruchowej
- wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spacerów i wycieczek
Obszar emocjonalny
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
- wyrażanie swoich emocji i uczuć stosownie do sytuacji
- kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami w różnych sytuacjach
- wdrażanie do kulturalnego komunikowania własnych potrzeb i oczekiwań
Obszar społeczny
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole
- wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
- kształtowanie umiejętności okazywania szacunku i wdzięczności członkom rodziny
Obszar poznawczy
- wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat swojej rodziny
- kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie
- poznanie obrazu graficznego głoski „d” – litery „D”, „d”
- wdrażanie do globalnego czytania
- wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
- poznanie obrazu graficznego głoski „i” – liter „I”, „i”
- poznanie obrazu graficznego liczby „8”
- wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–8
- kształtowanie matematycznego myślenia w zakresie orientacji w przestrzeni
TYDZIEŃ II
Temat tygodnia: Jak być dobrym człowiekiem?
Obszar fizyczny
- wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
- wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała
Obszar emocjonalny
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
- budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach
Obszar społeczny
- doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych
- budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych
- wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
Obszar poznawczy
- wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
- poznanie obrazu graficznego głoski „y” – litery „y”, „Y”
- rozwijanie umiejętności dostrzegania powtarzających się rytmów i ich kontynuowanie
- dodawanie i odejmowanie na konkretach
- wdrażanie do poprawnego stosowania liczebników głównych i porządkowych
TYDZIEŃ III
Temat tygodnia: Boże Narodzenie.
Obszar fizyczny
- aktywne uczestnictwo w zabawach naśladowczych
- aktywny udział w drobnych pracach porządkowych w sali przedszkolnej
Obszar emocjonalny
- kształtowanie przywiązania do tradycji rodzinnych
- rozwijanie wrażliwości dziecka na otaczającą go rzeczywistość
- kształtowanie umiejętności przyjmowania prezentów i dzielenia się z innymi
Obszar społeczny
- kształtowanie postaw prospołecznych
- kształtowanie umiejętności wykonywania drobnych prac porządkowych w domu i przedszkolu
- kształtowanie nawyku utrzymywania czystości i porządku w najbliższym otoczeniu
- rozwijanie umiejętności pracy w parze i w grupie
Obszar poznawczy
- wdrażanie do wielozmysłowego poznawania świata oraz wyrażania swojego rozumienia zjawisk i rzeczy
- poznawanie zwyczajów i tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
- wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa o nazwy potraw, zwyczajów i czynności związanych z Bożym Narodzeniem
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów zgodnie z podanym warunkiem lub według samodzielnie ustalonego kryterium
- nauka wybranych fragmentów kolęd, piosenek świątecznych

