ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

TYDZIEŃ   I  

Temat tygodnia: Jesienne kreacje.

Obszar fizyczny

  • aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, ruchowych i muzycznych

  • wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała

Obszar emocjonalny

  • wzmacnianie w poczuciu sprawczości dziecka

  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi

  • wdrażanie do wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób

Obszar społeczny

  • kształtowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej

  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych

  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych

Obszar poznawczy

  • wdrażanie do wyjaśniania świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu

  • doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby

  • rozróżnianie głoski „a” w nagłosie i wygłosie, poznanie obrazu graficznego głoski „a” – litery „A”

  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek

  • rozwijanie umiejętności sprawnego przeliczania i porównywania kolekcji

  • poznanie obrazu graficznego liczby „2”

  • wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi cech charakterystycznych dla pór roku

TYDZIEŃ   II  

Temat tygodnia: Jesienne skarby.

Obszar fizyczny

  • wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała

  • wdrażanie do stosowania chwytu pisarskiego

  • wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami

  • rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych

Obszar emocjonalny

  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji

  • wdrażanie do respektowania cudzych emocji

Obszar społeczny

  • rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej

  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych

  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych

Obszar poznawczy

  • rozbudzanie zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie

  • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności

  • doskonalenie syntezy i analizy słuchowej na poziomie sylaby

  • doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem polskim

  • poznanie obrazu graficznego głoski „e” – litery „E”, „e”

  • rozpoznawanie liter „e”, „E” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „e” w nagłosie i wygłosie

  • poznanie obrazu graficznego liczby „3”

  • rozwijanie spostrzegania wzrokowego

TYDZIEŃ   III  

Temat tygodnia: Dbamy o zdrowie.

Obszar fizyczny

  • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych i ćwiczeniach
  • wdrażanie do utrzymania prawidłowej postawy ciała
  • wdrażanie do kulturalnego zachowania się podczas posiłków
  • wdrażanie do używania chwytu pisarskiego

Obszar emocjonalny

  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć

Obszar społeczny

  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie

Obszar poznawczy

  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
  • rozwijanie spostrzegania wzrokowego
  • rozwijanie poczucia rytmu muzycznego
  • rozwijanie sprawności manualnej
  • kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod)
  • poznanie obrazu graficznego głoski „i” – liter „I”, „i”
  • poznanie obrazu graficznego liczby „4”

TYDZIEŃ   IV  

Temat tygodnia: Rytm pór roku.

Obszar fizyczny

  • wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych i utrzymania pozycji ciała
  • rozwijanie sprawności manualnej
  • wdrażanie do stosowania chwytu pisarskiego
  • rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych

Obszar emocjonalny

  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć
  • wdrażanie do respektowania cudzych emocji
  • kształtowanie umiejętności podejmowania wysiłku intelektualnego w sytuacji napięcia emocjonalnego

Obszar społeczny

  • wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych
  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych
  • kształtowanie umiejętności przestrzegania zasad w grach towarzyskich

Obszar poznawczy

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
  • rozwijanie poczucia rytmu muzycznego
  • kształtowanie umiejętności dostrzegania symetrii w otoczeniu
  • kształtowanie umiejętności konstruowania gier typu ściganka i opowiadanie
  • rozwijanie umiejętności dostrzegania rytmu i stałego następstwa dni i nocy, pór roku
  • doskonalenie syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
  • poznanie obrazu graficznego głoski „m” – litery „M”, „m”
  • poznanie obrazu graficznego liczby „5”

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC LISTOPAD

TYDZIEŃ   I  

Temat tygodnia: Świat wokół nas.

Obszar fizyczny

  • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych i naśladowczych;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Obszar emocjonalny

  • rozwijanie umiejętności nazywania i wyrażania własnych emocji i uczuć, panowania nad emocjami;
  • wdrażanie do szanowania oraz rozumienia uczuć i emocji innych (ludzi i zwierząt).

Obszar społeczny

  • kształtowanie umiejętności komunikowania się, wyrażania swoich oczekiwań społecznych wobec innych osób, grupy;
  • kształtowanie umiejętności społecznych – posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, nazwą miejscowości zamieszkania, nazwą kraju (elementy składowe adresu);
  • kształtowanie przynależności i tożsamości narodowej (jestem Polakiem, mieszkam w Polsce);
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach.

Obszar poznawczy

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami;
  • kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej, usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „t”, „T” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „t” w nagłosie i wygłosie);
  • kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów;
  • kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem siebie (stosowanie zwrotów: przede mną, za mną, obok mnie, z prawej strony, z lewej strony, blisko, bliżej, daleko, dalej);
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami matematycznymi (mały, mniejszy, mniej, duży, większy, dużo, tyle samo, o tyle więcej, o tyle mniej), doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów;
  • rozwijanie sprawności grafomotorycznej.

TYDZIEŃ   II  

Temat tygodnia: Polska w moim sercu.

Obszar fizyczny

  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
  • wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała;
  • kształtowanie właściwego napięcia mięśniowego podczas czynności związanych z pisaniem i wycinaniem.

Obszar emocjonalny

  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć;
  • kształtowanie postawy szacunku dla siebie i innych;
  • wdrażanie do wyrażania własnych uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób.

Obszar społeczny

  • wdrażanie do kulturalnego zachowania się podczas posiłków;
  • kształtowanie tożsamości narodowej, przynależności do społeczności lokalnej;
  • kształtowanie postawy otwartości na drugiego człowieka.

Obszar poznawczy

  • budowanie wiedzy o swoim kraju, jego symbolach i legendach;
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat, odpowiadania na pytania i rozwiązywania zagadek;
  • kształtowanie umiejętności formułowania i zadawania pytań;
  • kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów;
  • poznanie obrazu graficznego głoski „l” – litery „l”, „L”;
  • kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem siebie;
  • klasyfikowanie przedmiotów zgodnie z podanymi kryteriami, przeliczanie w zakresie „5”;
  • rozwijanie kreatywności dziecka w różnych formach aktywności artystycznej.

TYDZIEŃ   III  

Temat tygodnia: Przeszłość i teraźniejszość.

Obszar fizyczny

  • kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała;
  • kształtowanie odpowiedniego chwytu dłoni poprzez aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach ruchowych, z przyborami oraz wykonywanie czynności precyzyjnych;
  • rozwijanie sprawności i zwinności ruchowej.

Obszar emocjonalny

  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć;
  • budowanie pozytywnych relacji w grupie.

Obszar społeczny

  • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole;
  • wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych oraz pozawerbalnych.

Obszar poznawczy

  • wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych;
  • rozbudzanie zainteresowania literami, czytaniem;
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat;
  • poznanie obrazu graficznego głoski „u” – litery „U”, „u”;
  • wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby;
  • poznanie obrazu graficznego liczby „6”;
  • wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–6;
  • kształtowanie świadomości własnego ciała;
  • kształtowanie umiejętności wyznaczania kierunków w przestrzeni od własnego ciała;
  • wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi terminami: „prawa”, „lewa”, „z tyłu”, „z przodu”, „obok”, „między”.

TYDZIEŃ   IV  

Temat tygodnia: Podróż do przeszłości.

Obszar fizyczny

  • kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych;
  • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami.

Obszar emocjonalny

  • doskonalenie rozpoznawania i nazywania podstawowych uczuć i emocji;
  • kształtowanie uczuć patriotycznych.

Obszar społeczny

  • wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł;
  • rozwijanie umiejętności oceniania swojego zachowania.

Obszar poznawczy

  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat pełnymi zdaniami;
  • kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej;
  • poznanie obrazu graficznego głoski „k” – litery „K”, „k”;
  • doskonalenie analizy sylabowej wyrazów;
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania liter oraz czytania sylab i prostych wyrazów;
  • wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego;
  • wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby;
  • poznanie obrazu graficznego liczby „7”;
  • wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–7.