ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

TYDZIEŃ   I  

Temat tygodnia: Co to jest rodzina?

Obszar fizyczny

  • kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała
  • aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach ruchowych z przyborami
  • rozwijanie sprawności i zwinności ruchowej
  • wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spacerów i wycieczek

Obszar emocjonalny

  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
  • wyrażanie swoich emocji i uczuć stosownie do sytuacji
  • kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami w różnych sytuacjach
  • wdrażanie do kulturalnego komunikowania własnych potrzeb i oczekiwań

Obszar społeczny

  • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole
  • wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
  • kształtowanie umiejętności okazywania szacunku i wdzięczności członkom rodziny

Obszar poznawczy

  • wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat swojej rodziny
  • kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie
  • poznanie obrazu graficznego głoski „d” – litery „D”, „d”
  • wdrażanie do globalnego czytania
  • wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
  • poznanie obrazu graficznego głoski „i” – liter „I”, „i”
  • poznanie obrazu graficznego liczby „8”
  • wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–8
  • kształtowanie matematycznego myślenia w zakresie orientacji w przestrzeni

TYDZIEŃ   II  

Temat tygodnia: Jak być dobrym człowiekiem?

Obszar fizyczny

  • wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
  • wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała

Obszar emocjonalny

  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach

Obszar społeczny

  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych
  • wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych

Obszar poznawczy

  • wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
  • poznanie obrazu graficznego głoski „y” – litery „y”, „Y”
  • rozwijanie umiejętności dostrzegania powtarzających się rytmów i ich kontynuowanie
  • dodawanie i odejmowanie na konkretach
  • wdrażanie do poprawnego stosowania liczebników głównych i porządkowych

TYDZIEŃ   III  

Temat tygodnia: Boże Narodzenie.

Obszar fizyczny

  • aktywne uczestnictwo w zabawach naśladowczych
  • aktywny udział w drobnych pracach porządkowych w sali przedszkolnej

Obszar emocjonalny

  • kształtowanie przywiązania do tradycji rodzinnych
  • rozwijanie wrażliwości dziecka na otaczającą go rzeczywistość
  • kształtowanie umiejętności przyjmowania prezentów i dzielenia się z innymi

Obszar społeczny

  • kształtowanie postaw prospołecznych
  • kształtowanie umiejętności wykonywania drobnych prac porządkowych w domu i przedszkolu
  • kształtowanie nawyku utrzymywania czystości i porządku w najbliższym otoczeniu
  • rozwijanie umiejętności pracy w parze i w grupie

Obszar poznawczy

  • wdrażanie do wielozmysłowego poznawania świata oraz wyrażania swojego rozumienia zjawisk i rzeczy
  • poznawanie zwyczajów i tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
  • wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa o nazwy potraw, zwyczajów i czynności związanych z Bożym Narodzeniem
  • doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów zgodnie z podanym warunkiem lub według samodzielnie ustalonego kryterium
  • nauka wybranych fragmentów kolęd, piosenek świątecznych