ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
TYDZIEŃ I
Temat tygodnia: Jesienne kreacje.
Obszar fizyczny
-
aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, ruchowych i muzycznych
-
wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała
Obszar emocjonalny
-
wzmacnianie w poczuciu sprawczości dziecka
-
doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
-
wdrażanie do wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób
Obszar społeczny
-
kształtowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
-
doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych
-
budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych
Obszar poznawczy
-
wdrażanie do wyjaśniania świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu
-
doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby
-
rozróżnianie głoski „a” w nagłosie i wygłosie, poznanie obrazu graficznego głoski „a” – litery „A”
-
rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek
-
rozwijanie umiejętności sprawnego przeliczania i porównywania kolekcji
-
poznanie obrazu graficznego liczby „2”
-
wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi cech charakterystycznych dla pór roku
TYDZIEŃ II
Temat tygodnia: Jesienne skarby.
Obszar fizyczny
-
wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała
-
wdrażanie do stosowania chwytu pisarskiego
-
wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami
-
rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych
Obszar emocjonalny
-
doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji
-
wdrażanie do respektowania cudzych emocji
Obszar społeczny
-
rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
-
doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych
-
budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych
Obszar poznawczy
-
rozbudzanie zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie
-
rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
-
doskonalenie syntezy i analizy słuchowej na poziomie sylaby
-
doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem polskim
-
poznanie obrazu graficznego głoski „e” – litery „E”, „e”
-
rozpoznawanie liter „e”, „E” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „e” w nagłosie i wygłosie
-
poznanie obrazu graficznego liczby „3”
-
rozwijanie spostrzegania wzrokowego
TYDZIEŃ III
Temat tygodnia: Dbamy o zdrowie.
Obszar fizyczny
- aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych i ćwiczeniach
- wdrażanie do utrzymania prawidłowej postawy ciała
- wdrażanie do kulturalnego zachowania się podczas posiłków
- wdrażanie do używania chwytu pisarskiego
Obszar emocjonalny
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć
Obszar społeczny
- doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych
- budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie
Obszar poznawczy
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
- rozwijanie spostrzegania wzrokowego
- rozwijanie poczucia rytmu muzycznego
- rozwijanie sprawności manualnej
- kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod)
- poznanie obrazu graficznego głoski „i” – liter „I”, „i”
-
poznanie obrazu graficznego liczby „4”
TYDZIEŃ IV
Temat tygodnia: Rytm pór roku.
Obszar fizyczny
- wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych i utrzymania pozycji ciała
- rozwijanie sprawności manualnej
- wdrażanie do stosowania chwytu pisarskiego
- rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych
Obszar emocjonalny
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć
- wdrażanie do respektowania cudzych emocji
- kształtowanie umiejętności podejmowania wysiłku intelektualnego w sytuacji napięcia emocjonalnego
Obszar społeczny
- wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych
- doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych
- kształtowanie umiejętności przestrzegania zasad w grach towarzyskich
Obszar poznawczy
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
- rozwijanie poczucia rytmu muzycznego
- kształtowanie umiejętności dostrzegania symetrii w otoczeniu
- kształtowanie umiejętności konstruowania gier typu ściganka i opowiadanie
- rozwijanie umiejętności dostrzegania rytmu i stałego następstwa dni i nocy, pór roku
- doskonalenie syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
- poznanie obrazu graficznego głoski „m” – litery „M”, „m”
-
poznanie obrazu graficznego liczby „5”
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC LISTOPAD
TYDZIEŃ I
Temat tygodnia: Świat wokół nas.
Obszar fizyczny
- aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych i naśladowczych;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Obszar emocjonalny
- rozwijanie umiejętności nazywania i wyrażania własnych emocji i uczuć, panowania nad emocjami;
- wdrażanie do szanowania oraz rozumienia uczuć i emocji innych (ludzi i zwierząt).
Obszar społeczny
- kształtowanie umiejętności komunikowania się, wyrażania swoich oczekiwań społecznych wobec innych osób, grupy;
- kształtowanie umiejętności społecznych – posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, nazwą miejscowości zamieszkania, nazwą kraju (elementy składowe adresu);
- kształtowanie przynależności i tożsamości narodowej (jestem Polakiem, mieszkam w Polsce);
- budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach.
Obszar poznawczy
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami;
- kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej, usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „t”, „T” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „t” w nagłosie i wygłosie);
- kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów;
- kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem siebie (stosowanie zwrotów: przede mną, za mną, obok mnie, z prawej strony, z lewej strony, blisko, bliżej, daleko, dalej);
- kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami matematycznymi (mały, mniejszy, mniej, duży, większy, dużo, tyle samo, o tyle więcej, o tyle mniej), doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów;
-
rozwijanie sprawności grafomotorycznej.
TYDZIEŃ II
Temat tygodnia: Polska w moim sercu.
Obszar fizyczny
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
- wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała;
- kształtowanie właściwego napięcia mięśniowego podczas czynności związanych z pisaniem i wycinaniem.
Obszar emocjonalny
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć;
- kształtowanie postawy szacunku dla siebie i innych;
- wdrażanie do wyrażania własnych uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób.
Obszar społeczny
- wdrażanie do kulturalnego zachowania się podczas posiłków;
- kształtowanie tożsamości narodowej, przynależności do społeczności lokalnej;
- kształtowanie postawy otwartości na drugiego człowieka.
Obszar poznawczy
- budowanie wiedzy o swoim kraju, jego symbolach i legendach;
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat, odpowiadania na pytania i rozwiązywania zagadek;
- kształtowanie umiejętności formułowania i zadawania pytań;
- kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów;
- poznanie obrazu graficznego głoski „l” – litery „l”, „L”;
- kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem siebie;
- klasyfikowanie przedmiotów zgodnie z podanymi kryteriami, przeliczanie w zakresie „5”;
-
rozwijanie kreatywności dziecka w różnych formach aktywności artystycznej.
TYDZIEŃ III
Temat tygodnia: Przeszłość i teraźniejszość.
Obszar fizyczny
- kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała;
- kształtowanie odpowiedniego chwytu dłoni poprzez aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach ruchowych, z przyborami oraz wykonywanie czynności precyzyjnych;
- rozwijanie sprawności i zwinności ruchowej.
Obszar emocjonalny
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć;
- budowanie pozytywnych relacji w grupie.
Obszar społeczny
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole;
-
wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych oraz pozawerbalnych.
Obszar poznawczy
- wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych;
- rozbudzanie zainteresowania literami, czytaniem;
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat;
- poznanie obrazu graficznego głoski „u” – litery „U”, „u”;
- wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby;
- poznanie obrazu graficznego liczby „6”;
- wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–6;
- kształtowanie świadomości własnego ciała;
- kształtowanie umiejętności wyznaczania kierunków w przestrzeni od własnego ciała;
- wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi terminami: „prawa”, „lewa”, „z tyłu”, „z przodu”, „obok”, „między”.
TYDZIEŃ IV
Temat tygodnia: Podróż do przeszłości.
Obszar fizyczny
- kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych;
- aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami.
Obszar emocjonalny
- doskonalenie rozpoznawania i nazywania podstawowych uczuć i emocji;
- kształtowanie uczuć patriotycznych.
Obszar społeczny
- wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł;
- rozwijanie umiejętności oceniania swojego zachowania.
Obszar poznawczy
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat pełnymi zdaniami;
- kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej;
- poznanie obrazu graficznego głoski „k” – litery „K”, „k”;
- doskonalenie analizy sylabowej wyrazów;
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania liter oraz czytania sylab i prostych wyrazów;
- wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego;
- wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby;
- poznanie obrazu graficznego liczby „7”;
- wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–7.