Świetna zabawa w grupie IV

– Sensoplastyka –

– Ścieżka sensoryczna –

 

W grupie IV pod kierunkiem nauczyciela Agnieszki Jaskułowskiej odbywają się cykliczne zajęcia sensoplastyczne oraz zabawy z integracji sensorycznej.

 

Sensoplastyka to metoda stymulowania rozwoju dziecka polegająca na aktywizacji wszystkich jego zmysłów: dotyku, wzroku, słuchu, węchu i smaku.

 

Umożliwiając maluchowi dotykanie, smakowanie czy powąchanie produktów wykorzystywanych podczas zabawy wspieramy jego rozwój sensoryczny i pozwalamy poznawać otaczający go świat za pomocą silnych doznań.

 

Podczas zajęć wykorzystywaliśmy materiały ekologiczne i bezpieczne dla dzieci –artykuły spożywcze, takie jak ryż, kasza, makaron, mąka, olej, woda, zioła, kisiel oraz materiał naturalny: szyszki, kasztany, żołędzie, mech, itp.

 

Jakie korzyści niesie ze sobą sensoplastyka?

 

· uwalnianie naturalnej ekspresji twórczej,

· wspieranie samodzielności,

· czerpanie satysfakcji z kreatywnego działania,

· doświadczanie sukcesów w realizacji swoich pomysłów,

· poznawanie nowych form wyrazu i działań artystycznych,

· współdziałanie i wzajemną pomoc w celu osiągnięcia zamierzonych planów,

· wzmacnianie wiary we własne możliwości.

 

Ścieżka sensoryczna i jej wpływ na zmysły

 

Ścieżka sensoryczna jest specjalnie ułożonym torem do pokonania dla dzieci. By pobudzać receptory dotykowe znajdujące się w stopie lub dłoniach powinna być wykonana z różnego rodzaju faktur lub elementów. Maluch chodzący po zróżnicowanych materiałach doznaje przyjemnych dla niego, a czasem mniej przyjemnych wrażeń dotykowych.

Oprócz zmysłu dotyku, podczas zabawy na ścieżce sensorycznej wpływa na: Sprawność motoryczną, równowagę i koordynację ruchową podczas pokonywania trasy wyłożonej różnymi materiałami. Receptory w stopach (lub dłoniach jeśli dziecko przechodzi tor na czworaka) pozwalają dziecku odkryć własne preferencje czuciowe i rozwijać różnicowanie dotykowe. Na co dzień dziecko nie ma możliwości

stymulowania obszarów podeszwy stów, ponieważ większość czasu spędza w obuwiu bądź skarpetach.

Percepcję wzrokową – im bogatsza, zróżnicowana i kolorowa trasa tym ciekawsza dla dziecka i zachęcająca do zabawy.