Program własny z profilaktyki zaburzeń motoryki małej

  1. „SPRAWNE RĄCZKI PRZEDSZKOLAKA”

W roku szkolnym 2022/2023 w gr. IV realizowany jest Program własny z profilaktyki zaburzeń motoryki małej nauczyciela Agnieszki Jaskułowskiej pt. „SPRAWNE RĄCZKI PRZEDSZKOLAKA”

Cele Terapii ręki:

  1. Usprawnianie i stymulacja motoryki małej.
  2. Usprawnianie i wspomaganie dziecka w osiągnięciu optymalnego poziomu w zakresie samoobsługi.
  3. Doskonalenie ogólnej sprawności ruchowej dziecka.
  4. Zdobywanie doświadczeń sensorycznych za pomocą zmysłów.

 

Przewidywane efekty:

  1. Rozwijanie świadomości własnego ciała.
  2. Opanowanie prawidłowych wzorców posturalnych i ruchowych, prawidłowej postawy ciała.
  3. Doskonalenie zdolności manipulacyjnych dłoni.
  4. Wzmacnianie koncentracji uwagi na czynnościach manualnych.
  5. Rozwijanie samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego, umiejętności samoobsługowych.

 

Metody:

– gry i zabawy terapeutyczne z zakresu terapii ręki

– ćwiczenia i zabawy ruchowe, sensoryczne

– metoda Ruchu rozwijającego V. Sherborne

– Pedagogika zabawy

 

Formy:

  • grupowa, co wiąże się z nabywaniem u dzieci umiejętności społecznych (praca z innymi, komunikowanie się)
  • indywidualna, dzięki czemu dziecko ma możliwość rozwijania swoich zainteresowań, zdolności i umiejętności.

 

Program obejmuje następujące etapy pracy z dzieckiem:

– Powitanie

– Ćwiczenia stabilizacji centralnej

– Ćwiczenia rozmachowe

– Ćwiczenia manualne

– Ćwiczenia manipulacyjne

– Relaksacja

– Pożegnanie

 

Dla kogo Terapia Ręki ?

  • dzieci niechętnie podejmujących czynności manualne (malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów),
  • dzieci mających problem z nauką czynności samoobsługi codziennej (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itp),
  • dzieci mających wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej,
  • dzieci wykonujących czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko i niedbale,
  • dzieci nie lubiących dotykać nowych i różnorodnych faktur,
  • dzieci, które dostarczają sobie dodatkowych doznań proprioceptywnych i domagają się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni np. siadają na własnych dłoniach, bardzo mocno zaciskają ręce na przedmiotach, uderzają rękami w przedmioty o ostrych i wyraźnych fakturach.