Program własny z profilaktyki zaburzeń motoryki małej
- „SPRAWNE RĄCZKI PRZEDSZKOLAKA”
W roku szkolnym 2022/2023 w gr. IV realizowany jest Program własny z profilaktyki zaburzeń motoryki małej nauczyciela Agnieszki Jaskułowskiej pt. „SPRAWNE RĄCZKI PRZEDSZKOLAKA”
Cele Terapii ręki:
- Usprawnianie i stymulacja motoryki małej.
- Usprawnianie i wspomaganie dziecka w osiągnięciu optymalnego poziomu w zakresie samoobsługi.
- Doskonalenie ogólnej sprawności ruchowej dziecka.
- Zdobywanie doświadczeń sensorycznych za pomocą zmysłów.
Przewidywane efekty:
- Rozwijanie świadomości własnego ciała.
- Opanowanie prawidłowych wzorców posturalnych i ruchowych, prawidłowej postawy ciała.
- Doskonalenie zdolności manipulacyjnych dłoni.
- Wzmacnianie koncentracji uwagi na czynnościach manualnych.
- Rozwijanie samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego, umiejętności samoobsługowych.
Metody:
– gry i zabawy terapeutyczne z zakresu terapii ręki
– ćwiczenia i zabawy ruchowe, sensoryczne
– metoda Ruchu rozwijającego V. Sherborne
– Pedagogika zabawy
Formy:
- grupowa, co wiąże się z nabywaniem u dzieci umiejętności społecznych (praca z innymi, komunikowanie się)
- indywidualna, dzięki czemu dziecko ma możliwość rozwijania swoich zainteresowań, zdolności i umiejętności.
Program obejmuje następujące etapy pracy z dzieckiem:
– Powitanie
– Ćwiczenia stabilizacji centralnej
– Ćwiczenia rozmachowe
– Ćwiczenia manualne
– Ćwiczenia manipulacyjne
– Relaksacja
– Pożegnanie
Dla kogo Terapia Ręki ?
- dzieci niechętnie podejmujących czynności manualne (malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów),
- dzieci mających problem z nauką czynności samoobsługi codziennej (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itp),
- dzieci mających wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej,
- dzieci wykonujących czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko i niedbale,
- dzieci nie lubiących dotykać nowych i różnorodnych faktur,
- dzieci, które dostarczają sobie dodatkowych doznań proprioceptywnych i domagają się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni np. siadają na własnych dłoniach, bardzo mocno zaciskają ręce na przedmiotach, uderzają rękami w przedmioty o ostrych i wyraźnych fakturach.