ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
MAJ
Tydzień I (05.05.25-09.05.25)
Temat: Zwierzęta domowe są szczęśliwe i zdrowe
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Kształtowanie poczucia przynależności do narodu i kraju – wdrażanie do poczucia odrębności narodowej.
- Zapoznanie z legendami z różnych rejonów Polski.
- Rozwijanie świadomości bycia Europejczykiem.
- Zapoznanie z wybranymi strojami regionalnymi oraz melodiami wybranych tańców ludowych.
- Nauka wybranego tańca ludowego.
- Doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter.
- Kształcenie umiejętności mierzenia długości.
Elementarz dobrego wychowania – Ady dobre rady:
- Kształtowanie postaw patriotycznych wobec małej ojczyzny – miejscowości i okolicy, w której mieszkają dzieci.
- Kształcenie umiejętności odróżniania fikcji literackiej od zdarzeń rzeczywistych.
- Wdrażanie poczucia odpowiedzialności za swoje zachowanie, szczególnie za zdrowie i bezpieczeństwo.
Tydzień II (12.05.25-16.05.25)
Temat: Wiosna do nas przybywa – swe kolory odkrywa
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Wzbogacanie wiedzy na temat prac wiosennych wykonywanych przez ludzi w ogrodzie.
- Założenie hodowli fasoli, ustalenie cyklu rozwoju fasoli – kształtowanie postawy badawczej wobec otaczającego świata przyrody.
- Prezentacja wybranych gatunków roślin i zwierząt – mieszkańców łąki.
- Kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywanie wybranych roślin i zwierząt.
- Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie wiosną – w świecie roślin i zwierząt.
- Kształcenie umiejętności rozwiązywania i układania zadań tekstowych.
- Kształcenie umiejętności układania i odczytywania działań arytmetycznych.
Elementarz dobrego wychowania – Ady dobre rady:
- Zachęcanie do codziennego obserwowania zmian, jakie zachodzą wiosną w przyrodzie.
- Wdrażanie do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.
- Wdrażanie do dbałości o przyrodę – szacunku dla roślin i zwierząt.
- Uświadamianie, że wszystkie żywe stworzenia mają prawo do bezpiecznego życia.
Tydzień III(19.05.25-23.05.25)
Temat: Praca różnych ludzi – poznajemy wybrane zawody
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Zapoznanie z pracą wybranych osób z przedszkola (szkoły).
- Obserwacja pracy ludzi w wybranym zawodzie, np. aptekarza, urzędnika pocztowego, policjanta, piekarza, krawca, fryzjera.
- Kształtowanie postawy poszanowania pracy różnych osób.
- Doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter.
- Gromadzenie doświadczeń w zakresie tworzenia kolekcji.
- Zaznajomienie z różnymi narzędziami pomiaru długości.
Elementarz dobrego wychowania – Ady dobre rady:
- Kształcenie umiejętności kulturalnego i bezpiecznego zachowania się w miejscach publicznych: restauracji, cukierni, galerii handlowej, toalecie publicznej.
- Kształcenie umiejętności konstruowania zaproszeń dla koleżanek i kolegów na uroczystości oraz formy ich przekazywania.
- Wdrażanie do dbania o własne bezpieczeństwo w czasie wyjść do miejsc publicznych, takich jak galerie handlowe, duże sklepy.
- Wdrażanie do zwracania się o pomoc do osób dorosłych w trudnych sytuacjach, np. zgubienia się w miejscu publicznym.
- Wdrażanie do szanowania pracy dorosłych, ich prywatnej własności oraz miejsca pracy.
- Zachęcanie do bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w czasie wizyty u fryzjera.
Tydzień IV (26.05.25-30.05.25)
Temat: Na święto Mamy i Taty niech będzie program bogaty
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Kształcenie umiejętności prowadzenia rozmowy na temat roli rodziców w rodzinie.
- Wdrażanie do kulturalnego prowadzenia rozmowy – uważne słuchanie wypowiedzi innych, włączanie się do rozmowy.
- Zachęcanie do rozmów na temat więzi emocjonalnych łączących członków rodziny.
- Dostrzeganie czynności wykonywanych przez rodziców na rzecz organizacji życia codziennego dla wszystkich członków rodziny.
- Kształcenie umiejętności recytowania wierszy i śpiewania piosenek związanych z tematem zajęć.
- Zachęcanie do planowania czynności, które doprowadzą do celu.
- Dostrzeganie zmian odwracalnych, nieodwracalnych i częściowo odwracalnych.
Elementarz dobrego wychowania – Ady dobre rady:
- Zachęcanie do okazywania szacunku i miłości swoim rodzicom.
- Uświadamianie, że zły humor nie upoważnia do niegrzecznego zachowania, szczególnie wobec osób najbliższych.
- Zachęcanie do spędzania czasu z rodziną w zgodzie i poszanowaniu potrzeb wszystkich jej członków.
- Kształtowanie potrzeby sprawiania rodzicom radości, przyjemności nie tylko z okazji ich świąt.